6 tips för kontakt på Instagram

Dela artikeln:

6 tips för kontakt på Instagram

I ett tidigare blogginlägg har jag talat om vikten att vårda sina kunder och bygga relationer. En kommentar på ett inlägg eller ett direktmeddelande på Instagram ÄR och SKA ses som ett Lead, en möjlighet till avslutad affär. Blogginlägget ledde dock till önskemål om mer konkreta tips på hur man kommenterar inlägg och kommunicerar med sin community.

Facebook publicerade den 31 oktober 2019 artikeln Så här kommunicerar du med dina kunder av Instagram Business-teamet och här kommer ett sammandrag från den artikeln men även lite egna råd och tips utifrån erfarenheten av tusentals kampanjer på Facebook och Instagram under många år. Länk till hela artikeln hittar du i slutet.

1. Gilla kommentarer för att snabbt få kontakt

Det är inte alltid nödvändigt att svar på alla kommentarer, vissa är dessutom nästan omöjlia att komma med ett svar på om någon t.ex. bara kommenterat med emojis eller enstaka ord som Fantastiskt eller snyggt etc. Men se till att du åtminstone gillar kommentaren eller svara med en emoji. Har du t.ex. fått ??? som kommentar kan man svara med t.ex: ?.

Det visar att du uppskattar kommentaren och att du sett den.

Läs mer om att gilla kommentarer här »

2. Visa upp företagets “personlighet” i konversationer

Konversationer är ett sätt att ge uttryck för ditt företags personlighet och bör avspeglas i dina svar. Om ditt varumärke är lättsamt och kul bör ditt svar avspegla det. Detsamma om du driver en verksamhet med mer strikt framtoning.

3. Omnämnanden på Instagram

I de fall du omnämner specifika personer eller företag i din kommentar bör du lägga till deras @användarnamn på Instagram. Då blir de aviserade och kan ta över eller interagera i konversationen.

4. Undvik fackspråk

Använd ett enkelt språk som alla förstår. Branschspecifika ord eller uttryck kan lätt förvirra och även om den du kommunicerar med för stunden kanske förstår är det bra om även andra som läser konversationen också förstår och hänger med.

Ett komplicerat fackspråk eller branschjargong kan medföra att de som inte hänger med i eller förstår konversationen undviker att kontakta er.

5. Flytta privata konversationer till Instagram Direct

Om en fråga eller ett svar är mer av en privat eller personlig karaktär kan det vara som t.ex. anpassade beställningar eller supportärenden kan det var läge att flytta över konversationen till Direct. Skicka ett direktmeddelande “tack för din fråga, se direktmeddelanden för svar”.

Mer om direktmeddelanden här »

6. Ångra skickade meddelanden

Misstag sker och om du råkat skicka ett meddelande av misstag kan du ta bort det tryckapå och hålla ned på det specifika meddelandet. Tänk dock på att personen du skickat meddelandet till kanske redan sett det.

Mer om att ångra skickade meddelanden här »

Använd snabbsvar på Instagram

Du kan spara tid genom att använda snabbsvar. Då kan du välja ett svar som du skrivit tidigare istället för att skriva det igen. Nedan några exempel på vanliga frågor.

  • För produkter:
    Vilka färger eller storlekar har dina produkter?
  • För tjänster:
    Vilka tjänster erbjuder ni?
  • För priser:
    Hur mycket kostar dina produkter eller tjänster?
    Vilka är dina betalningsalternativ?
  • För leveranser:
    Vilka leveranslaternativ erbjuder ni?
    Vad har ni för returpolicy?
  • För kontakt och besök:
    Vilka öppettider har och vad har ni för kontaktuppgifter?

Tänk på att formulera svaren så de enkelt kan användas i snabbsvar.

Skapa snabbsvar – Steg för steg

  • Under Inställningar välj Företag > Snabbsvar (kan ligga på lite olika platser i menyn på olika versioner och enheter)
  • Tryck på Nytt snabbsvar
  • Lägg till genvägen som som du kan ange för svaret. Du kan t.ex. lägga till genvägen Timmar för svaret: Vi har öppet 10-18 på vardagar och 10-16 på lördagar

Om du tidigare svarat på en ofta förekommande fråga kan du spara svaret som ett snabbsvar. 

  • Öppna meddelandetråden där du tidigare svarat på en fråga, tryck på och håll ner över meddelandet. Du kan även redigera svaret och genvägen innan du sparar det.
  • När du lagt till ett svar bland snabbsvar kan du kan du enkelt använda det nästa gång du får en vanlig fråga. Tryck på snabbsvarsikonen (Chattbubbla med tre punkter) längst ner på skärmen och välj ett av dina sparade meddelanden, du kan även skriva genvägen till svaret.

Hoppas detta var till hjälp för dig.

Länkar och källhänvisningar:


Dela artikeln:

Relaterade artiklar

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du användning av cookies enligt integritetspolicyn.   Läs mer