LinkedIn fungerar lite annorlunda än andra sociala medier, här är det viktigare än någonsin att påvisa och dela med sig av sin kompetens. LinkedIn har i skrivande stund drygt 3 miljoner aktiva användare i Sverige med bl.a. runt 580.000 beslutsfattare och 73.000 opinionsbildare. Det finns m.a.o. inte längre någon ursäkt för att inte aktivt vara en del av LinkedIn.
Din LinkedIn-profil
Språket
Först och främst, sätt din profils primära språk till Engelska och Svenska eller andra språk som sekundära och skapa innehåll för båda språken. Genom att göra på detta vis kommer alla som har sitt huvudspråk inställt på Svenska kommer att se din Svenska profil medan alla andra kommer att få se din Engelska profil.
Professionell ton
Var gärna personlig på LinkedIn men behåll den professionella tonen. Tänk på att du inte bara representerar dig själv utan även ditt företag eller arbetsgivare. Det finns betydligt bättre medier för gulliga katter, fulla ryssar och fredagsfräckisar.
7 steg till en bättre Linkedin-profil
1. Omslagsbilden
Ha en personlig omslagsbild som illustrerar dig och/eller din roll i företaget. Se omslagsbilden som en spegelbild av dig själv idag eller en spegelbild av dig själv där du vill vara imorgon.
2. Profilbilden
Välj en bild som avspeglar din professionella profil, du behöver inte anlita en yrkesfotograf men se till att den är skarp, tydlig och personlig men ger ett profesionellt intryck. Det är 14 gånger högre sannolikhet att någon klickar på din profil om duhar en profilbild.
3. Introduktionen
Dela gärna upp din introduktion i tre delar/stycken, Företaget, din tjänst och dig själv. Försök vara kort och koncis utan allt för mycket utsvävningar, tre meningar per stycke kan vara lagom. Ofta vill man beskriva väldigt mycket med resultatet att ingen läser någonting. Då har introduktionen motverkat sitt syfte. Vill du beskriva något mer ingående, skriv en artikel och hänvisa till den så finns informaitonen där för de som är intresserade.
Företagsbeskrivningen bör vara samma för alla i företaget, be företagsledningen eller marknadsavdelningen ta fram en bra företagsbeskrivning för sina medarbetares LinkedInprofiler. Detsamma gäller beskrivningen av din tjänst, om Ni är flera i företaget med samma tjänst har Ni säkert samma arbetsbeskrivning och således ska de matcha varandra. Dig själv däremot beskriver du bäst själv med egna ord. Beskriv din passion, vad som driver dig och dina värderingar. Varför inte fråga dina kollegor, vänner eller chefen hur de uppfattar dig, vad ser de som dina starkaste sidor.
4. Sammanfattningen
Genom att lägga till en summering på 40-50 ord ökar chansen att din profil dyker upp i potentiella rekryterares sökningar. Se till att ha med nyckelord som passar in i önskade tjänsters jobbeskrivningar. Beskriv dina erfarenheter, kunskaper och varför du jobbar med det du gör. Undvik klyschor som t.ex. Strategisk, lagspelare, kreativ och fokusera istället på sådant du uträttat.
5. Erfarenheter
Detaljerad information om alla dina tidigare tjänster och erfarenheter. Sannolikheten att t.ex. en rekryterare klickar på din profil är 12 gånger högre om du har mer än en erfarenhet angiven, har du fler än två är sannolikheten 36 gånger högre.
Illustrera dina prestationer med bilder, video och länkar till t.ex. hemsidor eller artiklar.
Beskriv noga dina arbetsuppgifter och prestationer. Tala aldrig illa om tidigare arbetsgivare, oavsett anledningen till att du slutade. Om du kan tala illa om tidigare arbetsgivare kan du tala illa om kommande arbetsgivare och intresset för dig minskar.
Försök ge en dynamisk och visuellt tilltalande presentation av dina tidigare erfarenheter.
6. Kompetenser
Optimalt antal kompetenser varierar från person till person. Försök varva branschspecifika och nischade erfarenheter och var specifik.
Få intyg och intyga andra. Ange kompetenser som du vet andra kan intyga och genom att intyga andras kompetenser ökar sannolikheten att de intygar dina kompetenser. Det har till dags dato givits över 3 miljarder intyg på LinkedIn.
7. Volontärarbete och bedrifter
Att beskriva dina volontäruppdrag och bedrifter är ett bra sätt att förtydliga din professionella identitet. Närmare hälften av alla rekryterande chefer medger att de ser erfarenheter från volontär- och frivilligarbete likvärdiga med arbetslivserfarenheter.
Nästa steg för din Linkedinprofil
Nu när din profil är optimerad är det dags att börja jobba med den på allvar.
- Bygg upp ditt nätverk. Be de du redan har i ditt nätverk att presentera dig för personer i deras nätverk, bygg relationer som kan gagna både dig, ditt nätverk och de du vill koppla till dig till.
- Följ relevanta grupper inom ditt yrkes- och intresseområde.
- Följ någon- eller några av LinkedIns utvalda influencers*, via länken nedan hittar du fler intressanta influencers, grupper och kanaler.
- Följ företag och näringsgrenar som intresserar dig och försök finna grupper där du kan tillföra något.
- Var en aktiv deltagare, dela, uppdatera din status, skriv artiklar och dela med dig av kunskap och insikter i ditt nätverk.
Behöver din företagssida på LinkedIn också optimeras. Läs min artikel om hur du optimerar den här >
Länk till LinkedIn Influencers: https://www.linkedin.com/pulse/discover
* LinkedIn Influencers är drygt 500 särskilt utvalda och inbjudna personer som tillhör världens främsta ledare och innovatörer. Som ledande individer inom sina näringsgrenar och geografiska regioner diskuterar de nyheter och trender i ämnen som t.ex. framtidens utbildning, arbetsplatskulturer, oljepriser, politikers utfall och mycket mer.Här hittar du personer som t.ex. Richard Branson, Bill Gates, Arianna Huffington, David Cameron, Deepak Chopra och många fler.