Julen står inför dörren, handlare i allmänhet och E-handlarna i synnerhet närmar sig en av årets viktigaste stunder. Vi har redan tidigare år sett en markant ökad konkurrens på sociala medier inför och under julhandeln och ska man lyckas måste man planera, vara ute i god tid och ha bra material.
Här kommer sex tips på hur man lyckas med julhandeln i sociala medier.
1. Satsa stort och tidigt
Julhandeln börjar allt tidigare med med bl.a. Black Friday 29:e november som börjar bli ett vedertaget begrepp och Singles Day 11:e november som kommer från Kina ursprungligen förväntas bli större i år än tidigare. Enligt en undersökning bland konsumenter i Storbritannien 2018 hade 35% påbörjat julhandeln redan i mitten på november och 11% var i princip redan klara då. Av de som genomförde majoriteten av julhandeln via mobilen uppger 24% att de påbörjade julhandeln redan innan november.
Starta i tid och försök skapa en känsla av brådska kring julhandeln för att plocka marknaden på pengar tidigare. Utforska möjligheter och testa kampanjstrategier redan i september och oktober och identifiera målgrupper.
2. Skyltfönstret
Fönstershopping är en traditionell del av julhandeln men glöm inte att ta det med in i mobilen. Väldigt många finner det de ska köpa på sina mobiler och många konsumenter menar att Facebookfamiljens appar är en av tre stora kanaler (de andra två är fysiska butiker och butikers hemsidor) för att finna nya produkter och varumärken.
Sociala medier är de nya skyltfönstren, se till att de får mycket kärlek och omvårdnad.
3. Automatisera högsäsongen
Black Friday växt från en enstaka dag av handel till 14 dagar enligt Facebooks konverteringsinsikter. Under 2018 påstod 33% av Brittiska konsumenter att de handlade under Black Friday jämfört med endast 20% gjorde det 2015. Black Friday spås också bli mycket större i år än tidigare eftersom den infaller direkt efter sista lönen innan jul.
Under julhandeln är det extra viktigt att jobba med automatiska placeringar på framförallt Facebookfamiljens appar för att nå bästa resultat till lägsta kostnad. Algoritmen sitter på oändlig mängd data och användarbeteenden, låt dessa data styra framför egna antaganden.
Använd automatiska placeringar på Facebookfamiljens appar för bästa ROAS
4. Tänk bredare i målgrupperna
Målgruppernas köpbeteende förändras kraftigt under julhandeln. Som exempel kan nämnas att det är 54% mer sannolikt att Brittiska kvinnor köper teknikprodukter under julhandeln än under årets första kvartal. Facebook och Instagram är kraftfulla verktyg för att nå både givare och mottagare av gåvor. Bland Facebookanvändare världen över medgav hela 71% att Facebook och Instagram påverkat deras inköp inför julen under 2018.
För bästa möjlighet att nå en bred målgrupp rekommenderas Facebooks dynamiska produktannonser för målgrupper (DPA broad audience) för att nå personer som visat intresse för en viss typ av produkter oavsett om de besökt handlarens hemsida tidigare eller inte.
Låt produkterna hitta köparen med dynamiska produktannonser för breda målgrupper (DPA broad audience)
5. Minska friktionen
Under julen är insatserna höga, säkerställ att du ger kunderna bästa tänkbara upplevelse. Enstaka extra steg till konvertering eller minsta motstånd i köpprocessen betraktas som friktion och påverkar resultaten i negativ mening. Facebook IQ har tillsammans med Boston Consulting Group (BCG) identifierat 7 viktiga friktionspunkter. Att inte åtgärda dessa friktionspunkter kommer uppskattningsvis kosta E-handeln i Storbritannien £36 miljarder under 2019.
7 viktiga friktionspunkter
- Lägg grunden för sömlös shopping. Använd Facebooklogin på din E-handelsplattform för att skapa en personlig upplevelse.
- Låt produkterna hitta köparna med DPA Broad Audience (se punkt 4).
- Inspirerande upplevelser. Med augmented reality kan du låt människor prova produkter interaktivt genom sina mobila enheter.
- Gör det lätt att hitta information. 50% väljer att köpa sina produkter någon annanstans om de inte hittar tillräckligt med information.
- Kortare väg till köp. Låt folk hamna direkt på rätt produkt efter att de upptäckt dom på Facebook eller Instagram.
- Låt kunderna konvertera där de vill. Vissa vill handla i fysiska butiker, många annonser ger ingen möjlighet att hitta till fysiska butiker.
- Bygg lojalitet. Interagera med kunderna så de inte glömmer er. tillför mervärde och bygg relation.
6. Leveranssäkerhet och tillgång
Under julhandeln flyttas fokus från rabatter och fri frakt till oro för leveranstider och tillgång. Fokusera därför på korta leveranstider och garanterad leverans innan jul.
Lycka till med julhandeln
PS. Kom gärna med feedback, hur har den här artikeln hjälpt dig? Vad vill du se mer för typ av artiklar? Tveka inte att höra av dig.