Sluta sälja och sälj mer

Dela artikeln:

Sluta sälja och sälj mer

Det låter kanske motsägelsefullt men om du ska sälja via sociala kanaler är det precis vad du ska göra. Vi ser allt som oftast att våra kunder i allt för stor utsträckning försöker sälja på sina följare produkter eller tjänster. Det man inte tänker på är att de allra flesta som tillbringar tid på sociala medier gör det för att interagera med familj, vänner och bekanta. Om det då helt plötsligt dyker upp ett inlägg mer eller mindre utformad som en annons med produktbild och erbjudande om rabatter eller fördelar så bläddrar de allra flesta bara snabbt förbi. Ett sådant beteende resulterar i att inlägget får ett lågt relevansresultat och allt som oftast når man då inte ens sin närmsta följarskara.

Tillför mervärde

Om du vill sälja via sociala medier och framförallt via det organiska flödet är det istället bättre att vända sig till folks känslor eller lösa ett problem för dom. Beskriv istället en lösning eller väck ett intresse. Det gör folk mer nyfikna och de flesta stannar då upp och tittar en extra gång, de får ju något, nämligen mervärde. Det i sin tur ge ett högre relevansresultat och sannolikheten att du inte bara når de flesta i din följarskara utan även många utanför den är mycket större.

Relevans

Eftersom slutmålet fortfarande är att sälja en produkt eller tjänst vill du naturligtvis få in folk på din hemsida och framförallt vill du att de ska stanna kvar där. Om du skapat en annons som väcker tillräckligt med intresse för att någon ska klicka sig vidare in på hemsidan och de där direkt landar på en produktsida med köp-knappen tydligt framträdande är det många som ryggar och snabbt vänder och går tillbaka. Då är det bättre att man landar på en sida som fortsätter beskriva hur man kan lösa ett problem eller tillgodose ett önskemål. Från den sidan kan man i sin tur länka till en produktsida.

Hur går man då tillväga

Säg att du t.ex. vill sälja en elektrisk fönsterputsare. Skapa en annons som har en bild som fångar upp intresset och får folk att stanna upp. Låt texten ha tips på en lösning som t.ex: Slipp ränder och fläckar när du putsar fönster. Ett gammalt husmorsknep är att blanda Diskmedel, Vinäger och Majsstärkelse. Läs mer här…

På hemsidan listar man sedan ett antal knep på hur man lyckas med fönsterputsningen, allt från hur man blandar eget fönsterputsmedel till hur man bör torka och vilken sorts trasa man ska ha (har personligen hört att tidningspapper ska vara bra). Här kan man nu också presentera sin elektriska fönsterputsare som ett alternativ i stil med: För Er som vill ta en genväg kan vi tipsa om den här produkten…

Ni har nu fångat intresset, bjudit på kunskap och påvisat Er kompetens samtidigt som Ni erbjuder en enkel lösning på ett tråkigt vardagligt problem. Visst ligger det en del jobb bakom det men det fungerar i 9 fall av 10 mycket bra.

Fall inte tillbaka

Många av våra kunder har med den här metoden ökat sin försäljning markant via organisk trafik på Facebook och Instagram. Om man dessutom fortsätter bjuda på tips, råd och idéer kommer allt fler att interagera med Ert innehåll och Er Facebook eller Instagramsida får en högre engagemangsgrad vilket ger bättre spridning av Era inlägg.

Gör nu inte bara felet att ta genvägen och börja lägga ut rena produktbilder bara för att tiden saknas eller för att man tror att den ökade följarskaran är anledningen till ökade konverteringar. Vi ser detta allt som oftast och då sjunker engagemangsgraden och relevansresultatet med minskad räckvidd och färre konverteringar som följd.

Ha tålamod

Tänk bara på att det här är inte någon Quick Fix, det tar tid att bygga upp förtroende inom följarskaran, att öka engagemangsgraden och få bättre räckvidd så ge inte upp, det lönar sig i längden.

Organiskt och betalt

Det här tipset är främst till för organiskt innehåll, d.v.s. det man lägger på sin Facebook- eller Instagramsida. För betalda annonser mot målgrupper är det en annan sak men det går att tillämpa även där. Man bör däremot ha en dynamisk remarketingkampanj som återannonserar de produkter som besökaren tittat på men inte köpt, mest som en påminnelse. Se däremot till att den remarektingen upphör så snart en person köpt en produkt. Åtminstone till nästa gång.

Dela artikeln:

Relaterade artiklar

5 tips för displaykampanjer

Bannerannonsering, räckvidd, programmatisk – allt ryms inom display. Det är en gren inom digital marknadsföring som ständigt utvecklas, blir alltmer träffsäker

Läs mer

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du användning av cookies enligt integritetspolicyn.   Läs mer