Många har svårt att komma på vad man ska publicera på sitt företags eller organisations sociala medier. Faktum är att man ofta gör det svårare än vad det behöver vara. Här kommer några konkreta tips för framförallt Facebook men som även kan tillämpas på andra sociala medieplattformar. Notera bara att detta på något vis inte är ett facit, låt fantasin flöda och glöm för allt i värden inte att testa, analysera och revidera.
Sidor och profiler
Till att börja med vill jag förtydliga skillnaden mellan sidor och profiler. Sidor skapar man för företag, föreningar, platser eller intresseområden. Dessa sidor representerar således något och är inte en personlig profil. I den här artikeln fokuserar jag helt på sidinlägg och inte inlägg eller uppdateringar på personliga profiler.
Personligt men professionellt
Var gärna personlig i inläggen för sidor men se till att hålla en professionell ton. Inläggen representerar ett företag eller en organisation och ska m.a.o. inte spegla dina personliga intressen eller åsikter. Med personlig menar jag snarare att du ska bjuda på dig själv, låt följare få en inblick i företaget, lite bakom kulisserna -känsla. Presentera dig själv och dina medarbetare. Visa vad Ni gör på kontoret, lagret eller verkstadsgolvet. Att visa upp Anna i receptionen, Bengt på lagret, Carina på kundtjänst och David i produktionen visar att det finns riktiga människor bakom företaget och det är lättare att känna en samhörighet med företaget.
Låt någon på supporten presentera veckans tips. En i säljteamet kan kanske presentera ytterligare användningsområden för en produkt än den ursprungliga tanken bakom den. Filma när det kommer en extra stor leverans som lastas av med trucken. Allt detta visar en del av Er vardag och kompetensen som finns i Ert företag.
Involvera personalen
Sociala medier kan och bör ta en hel del tid i anspråk. Involvera därför personalen och då inte bara i företagsledningen, låt alla som vill bli delaktiga men var tydlig med vad som gäller.
Sociala medier policy
Skapa en sociala medier-policy. Ta upp om vad som får och inte får publiceras. Var tydlig med att möjligheten att få publicera på företagets sociala medier är just en möjlighet och inte en rättighet eller ett krav. Man bör dock också förtydliga att om man åtar sig ett uppdrag bör man också fullfölja det.
Instavecka
På företaget där jag jobbar har vi skapat något vi kallar för Insta-vecka. Där får alla i personalen som vill en varsin vecka då de ansvarar för att publicera material på företagets Instagramsida. Enda kravet är att de lägger upp minst ett inlägg om dagen och att de följer företagets policy om vad som får och inte får publiceras. det här har varit mycket populärt både hos personalen och följarna. Det ger en tydlig inblick i företaget ur personalens perspektiv.
Foto och video
Kamerorna i dagens smartphones duger mer än väl för att ta bilder för sociala medier. Tänk bara på att linsen är ren innan du fotograferar, håll kameran stadigt och stilla och tänk även på vad som finns i bakgrunden, bakom och runt om målet för din bild. Se till att personer som inte vill fotograferas, produkter eller prototyper som inte ska visas för marknaden ännu eller annat som inte bör visas upp inte finns i bild. Tänk också på vad som kan få en negativ effekt som t.ex. en överfull soptunna i bakgrunden när du fotograferar i t.ex. ett restaurangkök eller liknande. Filma gärna och även här är det viktigt att tänka på att inte panorera för snabbt eller skaka för mycket.
Copy
Tänk på att hålla texter korta och koncisa. Det finns lika många råd på hur lång en text bör vara som sociala medier-experter och det är svårt att säga ett exakt antal tecken. Tänk bara på att du fokuserar på det viktiga och utesluter allt som inte i egentlig mening tillför något. Texten ska vara informativ, lockande och ha en tydlig CTR och i alla fall på Facebook innehålla en länk till relevant sida på hemsidan. Ge heller inte för mycket information, bara tillräckligt mycket för att få mottagaren att vilja veta mer och klickar sig vidare till hemsidan.
Relevans
Allt du skriver och publicerar ska vara relevant. Dels relevant med företagets produkter, tjänster eller värderingar. Dels relevant med eventuell landningssida och framförallt relevant för målgruppen.
Hashtagga
Det är helt OK att hashtagga så länge man är måttlig och elevant. En hashtag är klickbar och när du klickar på den så visas andra inlägg med samma hashtagg. Det ska m.a.o. vara relevant i ett flöde med andra inlägg eller bilder med samma hashtagg.
Exempel: Om du driver en webbutik som säljer skor och du skapar ett inlägg med ett par vinröda vandringskängor från Haglöfs är hashtaggarna #vandringskänga #haglöfs #fritidsskor #kängor några exempel på bra hashtaggar. Sämre exempel är t.ex. #naturupplevelse #vinröd #skogsvandring. Naturligtvis finns en viss relevans men den person som klickar på hashtaggen #naturupplevelse är förmodligen inte på jakt efter ett par vandringskängor och med stor sannolikhet kommer den personen därför att ignorera din bild eller inlägg. Ju fler som ignorerar din hashtagg och ditt inlägg desto lägre engagemangsgrad får du och ditt inlägg får därmed sämre spridning i relevanta målgrupper hos de som faktiskt letar efter och tänker köpa vandringskängor. Därför bör man undvika allt för generella hashtaggar, man gör helt enkelt sig själv en björntjänst.
Länkar
Sträva alltid efter att införa en länk till hemsidan i dina inlägg. Se då till att länken går direkt till en sida som har samma ämne som inlägget. Dels för att du vill tillföra något, kanske presentera en produkt, tjäns eller värdegrund men också för att sociala medier i allmänhet och Facebook i synnerhet jämför innehållet i texten i ditt inlägg med texten på landningssidan. Är relevansen mellan inlägget och landningssidan hög får ditt inlägg en högre poäng och chansen att få bättre spridning ökar markant. Du får också en lägre avvisningsfrekvens på hemsidan vilket är positivt ur SEO-hänseende.
TIPS: använd gärna kampanjtaggar i länkarna så du kan härröra trafiken till din hemsida till vilket medie och vilket inlägg trafiken kommer från i Google Analytics eller liknande analysprogram. Google Campaign URL Builder är ett bra verktyg som du finner på nätet för att skapa kampanjtaggar.
Tillför mervärde
Tänk på att dina inlägg är ett utmärkt sätt att bygga relation med målgruppen. Genom att ge tips, råd och bjuda på kunskap känner mottagarna att de får något i utbyte av att följa din sida och sannolikheten att engagemangsgraden ökar är större. Dessutom visar det att ditt företag har koll på sin bransch och att det finns kunskap och erfarenhet i företaget. Det ger trygghet och bygger förtroende, något som ökar sannolikheten att en person går från potentiell kund till faktisk kund och har en positiv inverkan på CLV:n.
Uppmuntra till engagemang
Om du bara gör ett påstående kan du inte förvänta dig engagemang. Ställ istället frågor, det behöver inte ens vara särskilt komplicerat. Istället för att bara skriva: Nu har säsongens nya kollektion kommit i fyra nya färger. avsluta med ett: vilken är din favorit? Nu har du öppnat för kommentarer vilket ger ökad engagemangsgrad och dessutom kommer inlägget även att visas för vänner till den som kommenterat och därmed får du ökad spridning.
Var inte för kommersiell
Håll kommersiellt innehåll till annonser på sociala medier och undvik det i ditt dynamiska flöde. Använd din Facebooksida till att bygga relation och öka medvetenheten om ditt varumärke och när det är dags att “sälja” gör du det som sagt via annonser till målgruppen. Om du hela tiden tjatar om att målgruppen ska köpa dina produkter eller tjänster kommer de snart att tröttna på dina inlägg och bläddrar bara förbi dom. Det sänker engagemangsgraden och du får svårare att nå ut både inom din närmaste krets av följare och framförallt utanför den närmsta kretsen.
Undvik utdaterade inlägg
Inlägg som handlar om något som inträffar ett specifikt datum bör tas bort efter det datumet. Det finns inget tråkigare än att bläddra igenom ett flöde på en företagssida och se en massa inlägg om vad som kommer att hända bara för att man senare konstaterar att man missat det. Visa då hellre inlägg från själva eventet eller händelsen som varit och beskriv hur trevligt eller lyckat det var. Det är betydligt trevligare att se och visar på att Ni har en aktiv relation med målgruppen.
Använd schemaläggaren
Det är viktigt att hålla en bra och jämn frekvens på sina inlägg. Det kan dock vara svårt att finna tid att skapa inlägg flera gånger i veckan. Använd då schemaläggaren för att skapa inlägg för en eller några veckor framåt. Då slipper du klumpmässiga publiceringar. Istället för att göra två inlägg om dagen tre dagar i rad och sedan inget alls på två veckor kan man schemalägga flera inlägg för en jämnare publiceringstakt. Schemaläggaren finner du under publiceringsverktyg på Facebook. Det finns även många bra tredjepartsapplikationer för att schemalägga inlägg som t.ex. Buffer m.fl.
Content plan
Ibland står fantasin helt stilla. Skapa därför en content plan för en överskådlig framtid. Planera inlägg utifrån händelser, event, produktsläpp och sätt upp teman. Du har då något att falla tillbaka på när du väl sitter där och ska göra dina uppdateringar.
Stick ut
Tänk på ditt och andras beteende på sociala medier. Oftas scrollar man sig snabbt igenom sitt flöde och om något som snabbt flimrar förbi fångar din uppmärksamhet tillräckligt kanske du stannar upp och scrollar tillbaka för att ta en extra snabbtitt. Om bilden nu fångat tillräckligt intresse får man eventuellt mottagaren att läsa texten och om den i sin tur väcker tillräckligt mycket intresse klickar sig eventuellt personen vidare till hemsidan.
Engagera dig
Nu när du fått till ett bra flöde och gör löpande inlägg måste du också hålla koll på och svara på kommentarer och uppmuntra till ytterligare kommunikation och engagemang. Om någon kommenterat ett inlägg, svara på det, om inte annat så bara för att visa att du uppmärksammat och uppskattar det.
Tips: Ladda ner appen: Facebooks Sidhanterare. Då får du en avisering direkt i mobilen om någon kommenterar dina inlägg och kan svara snabbt.
Analysera
Under Statistik på din Facebooksida kan du se vilka inlägg som fått bäst räckvidd och störst engagemang. lär dig av det och försök se ett mönster. Om du tänker till lite när och vad du publicerar kan du se när och vad du ska publicera för bäst effekt. Använd sedan schemaläggaren för att publicera när din målgrupp engagerar sig som mest.
Sammanfattning
Det är bättre att göra något än inget alls. Självklart ska dina inlägg hålla en viss kvalitet men total avsaknad av inlägg är värre än om något eller några inlägg inte är helt genomtänkta.
Tre ord kan också sammanfatta en hel del:
- Relevans
- Mervärde
- Frekvens