Boosta inlägg gratis

Dela artikeln:

Boosta inlägg gratis

Jag har skrivit ett inlägg tidigare som berör detta ämne under rubriken “Sluta jaga gilla” men vill förtydliga det lite och det är helt klart värt att lyfta igen.
Sociala medier i allmänhet och Facebookfamiljens algoritmer i synnerhet tittar mycket på relevans. Om få människor interagerar med ditt inlägg och då främst dina följare/gillare kommer algoritmen att uppfatta inlägget som ointressant och blir ovillig att ladda inlägget i folks flöden. Om däremot en större andel interagerar kommer algoritmen då uppfatta det som att många tycker det är intressant.

Eftersom algoritmernas huvuduppgift är att skapa bästa möjliga användarupplevelse för användarna kommer den nu att försöka finna tvillingar till de som redan interagerat.

Vad är en interaktion?

Många fokuserar väldigt mycket på att få gilla, delningar och kommentarer och visst är det viktiga interaktioner, det många glömmer är att även en faktisk visning är en interaktion. En visning innebär att en person väljer att stanna upp och titta på ditt inlägg och kanske klicka upp en bild, titta på en video eller bläddra i en karusell. Vilken tid som behövs för att det ska klassas som en visning är individuellt för varje specifik individ. En yngre person som är van med sociala medier behöver endast en bråkdel av en sekund på sig för att förstå om ett inlägg är tillräckligt  intressant eller inte för att stanna upp och titta. Den personen kanske har ett beteende där hen normalt interagerar under 2 sekunder och då klassas det som en interaktion för den personen. 

En äldre person däremot kanske behöver mer tid på sig för att hinna uppfatta om det är värt att stanna upp, detta kan bero på saker som sämre syn eller långsammare uppfattningsförmåga (jag är själv snart 50 år och måste bittert inse att jag inte är lika snabb längre). Den här personen kanske behöver 1 sekund på varje inlägg för att fastslå om det är intressant eller inte och när hen väl stannar upp så gör man det kanske i snitt under 5 sekunder. Då är det 5 sekunder som är en interaktion för visning för denna person.

Boosta inläggen

Ett bra sätt att öka sina inläggs räckvidd är därför att få många interaktioner. För företag och föreningar är det därför viktigt att man förklarar hur viktigt det är att personalen stannar upp och tittar på inlägget. Ännu bättre är det om man gillar, delar kommenterar eller klickar på inlägget, kanske bläddrar i en karusell eller klickar på länken (förutsatt att man stannar kvar på sidan, annars blir det en avvisning vilket får negativ inverkan på inlägget som då anses ha en låg användaruppevelse). Om man inte kan eller vill stanna kvar på sidan i åtminstone en en halv till en minut eller två (längre tid ger högre användarupplevelse och relevans) så är det bättre att inte klicka på länken alls.

Var försiktig

Personligen tycker jag inte man kan tvinga personal eller medlemmar i t.ex. en förening att interagera med sina inlägg men jag tycker däremot att det är helt OK att uppmuntra till det. Förklara då också varför man vill det och vad det får för verkan. I slutänden kommer en ökad räckvidd ge en ökad varumärkeskännedom och bättre lönsamhet för företaget. Det gör att det blir bättre för personalen eller medlemmar i en förening. ökade investeringar leder oftast till ökade investeringar i t.ex. befintlig personal eller genom att anställa fler.

Dela artikeln:

Relaterade artiklar

Kampanjtaggar

Mark Zuckerberg, Facebooks grundare och VD har gått ut med att det nu blir svårare för företag och medier att

Läs mer

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du användning av cookies enligt integritetspolicyn.   Läs mer