I dagens marknadsföringsmix ska man synas på en oändlig uppsjö av plattformar och medier. Det ställer ofta till det när man ska ta fram passande material men om man tänker till en extra gång redan när man fotar eller filmar så behöver det inte bli så krångligt.
Tänk till en extra gång när du ska fota och filma för sociala medier så har du mer material att arbeta med. Att synas i många kanaler i dagens mediemix ställer ofta till det när man ska ta fram passande material. Det behöver dock inte vara så krångligt.
Många olika format i sociala medier
I flödet på Facebook och Instagram bör man ha proportionerna 4:5, d.v.s. lätt stående eller som minst 1:1, kvadratiskt. Att ha liggande material försämrar i de allra flesta fall utfallet av kampanjerna radikalt. Stories, det snabbast växande digitala formatet kräver 9:16 stående. På YouTube däremot får man bäst resultat med det traditionella liggande 16:9-formatet.
Många gånger krånglar detta till det under film och fototillfällen och kräver oftast flera tagningar. Genom att planera scenen och ta ett steg bakåt kan man få material som sedan kan klippas till rätt proportioner.
Tänk på att fotografera eller filma med högsta möjliga upplösning så materialet håller för att beskäras och panoreringar.
Det är självklart enklare med foto än med film. Man kan dock panorera i materialet om man t.ex. har en person som kommer in från ena sidan och vandrar över till den andra.
Viktiga proportioner att fota och filma i för sociala medier
De proportioner man bör ta fram när man fotar och filmar för digitala- och sociala medierkampanjer i prioriterad ordning:
- 4:5
- 9:16
- 16:9
- 1:1
- Super wide
Kan du bara ta fram ett format och ska köra både sociala medier och YouTube rekommenderar jag 1:1. För endast sociala medier flödet: 4:5. Sociala medierflödet och stories: 4:5. Det format man absolut INTE vill ha på sociala medier är 16:9 liggande.
För att illustrera det hela har jag tagit fram en enkel illustration.
En annan fördel om man jobbar på detta vis är att man även får bra material för traditionella printmedier. Bra om man t.ex. behöver material för både stående och liggande halvsida
Hoppas detta kan vara till hjälp för dig. Det är en utmaning att fota och filma för sociala medier och i flera format i en och samma tagning men handlar mest om förberedelser nya tankesätt. Efterhand kommer det kännas naturligt.
Läs gärna Vinnande creatives för sociala medier eller Video för sociala medier för fler tips om hur du skapar material för sociala medier.
Denna artikel finns även på min Linkedinprofil »