Att välja företagsnamn

Dela artikeln:

Att välja företagsnamn

Företagsnamn är inte alltid så enkelt att välja som man kan tro, det är många faktorer att ha med i beräkningen. Väldigt många har svårt att lämna boxen och tänka utanför ramarna. De allra flesta gillar även att se sitt eget namn i tryck. Akronymer är också populärt men säger de egentligen något?

När du väljer ditt företagsnamn är det många saker att ha med i beräkningarna. För det första, vad är ambitionen med ditt företag? Vill du starta och driva företaget resten av livet, ser du framför dig hur dina barn tar över, och en gång i framtiden deras barn. I så fall, använd gärna ditt eget namn i företagsnamnet men aldrig annars.

Tänk framåt när du väljer företagsnamn

Om du t.ex. väljer företagsnamnet Arne Anderssons Rör AB så blir det starkt förknippat med dig. Det innebär att det är i princip omöjligt att sälja det en dag. Då tänker många, –Okej, då kör vi en akronym, AAR AB, det är ju neutralt och bra, eller?

För det första vimlar det redan av akronymer och det är supersvårt att komma ihåg och hålla isär. Dessutom är det nästan omöjligt att hitta en domänadress som matchar akronymen under toppdomänen .se. Ha det i åtanke när du väljer företagsnamn.

För det andra säger AAR AB inget alls om vad du gör. I nästa steg väljer då många ett geografiskt namn som t.ex. Västerås Rör AB eller Grums Rör AB. Nu är du på väg att måla in dig i ett hörn. Tänk om företaget växer, du får kanske möjligheten att expandera till grannkommunen? Det blir då svårt att ta marknad om du har ett företag som heter Västerås Rör AB och du ska konkurrera i t.ex. Eskilstuna eller Köping.

Välj därför ett företagsnamn som inte är knutet till dig som person eller till en geografisk position. Vi hade i Västerås en restaurang som hette “XYZ på hörnet”, (XYZ ersätter ett personnamn). Det var en populär kvarterskrog, namnet var kanon tills kommunen valde att sälja marken bredvid som då var en parkering till ett fastighetsbolag. Något år senare låg inte “XYZ på hörnet” på hörnet längre utan mitt på gatan och namnet var helt missvisande. Undvik därför alla former av geografisk koppling.

Var tydlig

Det bästa är om företagsnamnet tydligt berättar vad du gör. Fundera också på vilken din målgruppen är. Om du främst tänkt jobba mot företag bör du välja ett namn som använder det korrekta uttrycket, för vår rörfirma i exemplet ovan skulle då t.ex. VVS-service AB eller liknande kunna fungera bra. Är tanken däremot att vända sig till privatpersoner kanske du ska använda mer vedertagna begrepp som Rörmokaren AB eller liknande. Nu vet jag inte huruvida ovanstående företagsnamn existerar eller inte, jag har bara valt dem för att illustrera mina tankar. Vänligen bortse därför från eventuella likheter med befintliga företag.

Skydda ditt företagetsnamn

När du registrerar ett aktiebolag blir ditt företagsnamn skyddat i hela Sverige. För kommanditbolag eller enskilda firmor däremot sträcker sig skyddet bara i länet. Läs mer om skyddet för företagsnamn på bolagsverkets hemsida ». Det är heller inte ovanligt att man har ett namn på företaget och ett annat för en tjänst eller produkt. Dessa namn bör då varumärkesskyddas. Du kan läsa mer om hur du varumärkesskyddar företagsnamn på verksamt.se ». Där finns även exempel på juridiska begränsningar och regler att förhålla sig till för företagsnamn.

Ledig domän för ditt företagsnamn

Nästa viktiga aspekt med ditt företagsnamn är att kontrollera så det finns en ledig domän under toppdomänen.se. Om, som i exemplet ovan, rormokaren.se skulle vara upptaget, släpp då det namnet och gå vidare. Även om t.ex. rormokaren.com, rormokaren.nu eller rormokaren.biz skulle vara ledig. Det är väldigt låga odds på att presumtiva kunder kommer blanda ihop era toppdomäner och du börjar helt plötsligt driva trafik och kunder till en potentiell konkurrent. Dessutom prioriterar söktjänster som t.ex. Google toppdomänen.se för Svenska företag. Du kommer få jobba betydligt hårdare för att ta en .com-domän till toppen av sökmotorerna än en .se-domän. (Läs gärna min artikel: Sökmotoroptimering i grunden).

Varför är då positionen på sökmotorerna så viktig funderar många. Det enkla svaret är att ingen använder telefonkataloger längre. Vill man ha tag på någon eller något så Googlar man på företagsnamn, produkt eller tjänst, den som har bäst position på Google får då oftast mest uppmärksamhet, fler besökare till hemsidan och fler telefonsamtal, bokningar eller besök.

Gardera dig

Av samma anledning bör du även boka de vanligaste toppdomänerna som t.ex. .com, .nu, .info etc. De flesta toppdomäner kostar inte mer än runt en hundralapp per år och genom att boka dom, oavsett om du tänkt använda dem eller inte förhindrar du att konkurrenter drar nytta av din marknadsföring och ditt varumärke.

Skynda dig

Tänk på att registrera domän så fort som möjligt när du lämnat in registreringen av företagsnamnet. Det är många företag som bevakar nyregistreringar av bolag och bokar upp domänerna för det namnet. De erbjuder dig sedan att köpa domännamnet, oftast för en oskäligt hög summa. Du kan registrera en .se-domän på Internetstiftelsens hemsida »

Rabatt på webbhotell

Om du ska bygga en hemsida behöver du ett webbhotell. one.com erbjuder kostnadseffektiva lösningar och du kan både söka efter och registrera domännamn genom dem. Använder du denna länk till one.com får du även 120kr i rabatt på webbhotellet »

Dela artikeln:

Relaterade artiklar

5 tips för displaykampanjer

Bannerannonsering, räckvidd, programmatisk – allt ryms inom display. Det är en gren inom digital marknadsföring som ständigt utvecklas, blir alltmer träffsäker

Läs mer

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du användning av cookies enligt integritetspolicyn.   Läs mer