Jag har haft förmånen att hela mitt liv fått arbeta med det jag älskar och tycker är intressant. Det i samband med stor vetgirighet och viljan att utmana mig själv har gjort att jag samlat på mig stor erfarenhet under mina snart 40 år i branschen.
Jag ser mig främst som en strateg och beställare. Mina breda kunskaper inom såväl webbutveckling, digital marknadsföring, sociala medier, sökmotorannonsering, sökmotoroptimering och systemprocesser ger mig de kunskaper och det självförtroende som behövs för att kravställa underleverantörer som t.ex. webbyråer, digitala mediebyråer, systemutvecklare etc.
Jag har dock inga som helst problem att t.ex. bygga enklare hemsidor från grunden som självklart är interaktiva, grafiskt tilltalande, responsiva, sökomotoroptimerade och fullt spårbara med tydliga mål. Detsamma gäller för marknadsföring i digitala och sociala medier, jag kan utan problem skapa, köra, analysera och optimera kampanjer.
Här nedan har jag listat några av mina kunskaper och erfarenheter.
WordPress och flera page-builders som Elementor och YooTheme m.fl.
Sökmotoroptimering, UX, Google Analytics etc.
Joomla, Sitoo, Magento, Zen Cart, Shopify, EpiServer m.fl.
HTML och CSS, grundläggande kunskaper om JavaScript.
Läs mer om mina kunskaper om webbutveckling på sidan: Webbutvecklaren »
Adobe Photoshop, InDesign, Illustrator, Adobe Acrobat Pro, Adobe Rush m.fl.
SketchUp
Adobe Premiere Pro, Adobe After effects, Adobe Lightroom
Meta Business Manager
Facebook och Instagrams algoritm
Paid social
Målgrupper
Strategi och målgruppsanalyser, analysera och optimera kampanjer.
Sätta upp kampanjer i flera steg, från medvetenhet, övervägan och konvertering till CLV etc.
TikTok Business, Snapchat Ads.
Google AdWords, strategi.
Programmatic, strategi.
Marketing automation, strategi.
E-postmarknadsföring, strategi.
Synergieffekter mellan medier, traditionella och digitala.
Google AdWords-plattformen, skapa, administrera och analysera kampanjer.
Goda grundkunskaper inom programmatic buying.
E-postmarknadsföring, både som medvetenhet, övervägan , konvertering samt CLV.
Marketing automation, praktisk tillämpning.
Läs mer om mina kunskaper inom marknadsföring under: Marknadsföraren »
Google Analytics. Daglig användning sedan 2011, certifierade mig 2017.
Meta- och Google Ads-analyser, vekovis sedan 2013.
Certifierade för Facebook marketing 2017 och Google Ads 2018.
Verktyg för sökmotoroptimering som t.ex. Majestic, Crazy frog, Sem Rush, Wincher m.fl.
Mellan 2015-2019 tog jag ett stort antal Google-certifikat. Vi som arbetade på Key Account Management hade som krav att vi skulle förnya alla våra certifikat årligen.
Tyvärr är alla mina certifikat knutna till min anställning på Viva Media och det Googlekonto jag hade där. Jag listar dock några av certifikaten jag tog under de åren. Certifikatet nedan tog jag inför min anställning, Viva Media hade som krav att alla anställda skulle ha minst Google Analytics-certifikat innan anställningen påbörjades.
Jag har sedan 2016 tagit alla Facebook Blueprint-certifikat* och blev i december 2017 den första i Europa som fick certifikatet All content learning path, d.v.s. godkänt i alla certifikat och seminarier i Facebooks utbildningsprogram.
Utöver certifikaten har jag deltagit vid alla Facebook Agency Day mellan 2016-2020. Det är Facebooks informations- och utbildningsdagar i Dublin, exklusivt för de 200 största digitala mediebyråerna i EMEA. Jag har även deltagit i flera workshops och skräddarsydda utbildningar hos Facebook i både Sverige och Dublin under åren.
Nedan listar jag några av de närmare 100 certifikaten jag tagit i bokstavsordning för att ge en inblick i omfattningen av certifieringen.
Fun fact!
Sista certifikatet för att få All Content Learning Path tog jag strax före midnatt på nyårsafton 2017. Jag jag ville ha alla certifikat utförda inom ett och samma år och hade bara ett kvar att göra.
I början av januari 2018 ringde Facebooks Norden-VD vår VD och frågade vem Robert Rollert var? Han hade i sin tur fått ett samtal från VD:n för Facebook EMEA2 i Dublin och hade reagerat över att jag var den enda i EMEA som fått certifikatet All Content Learning Path.
* Innan Facebook bytte namn till Meta i oktober 2021 omfattade Facebook och Facebook Blueprint även Instagram, Audience Network och deras övriga plattformar och tillämpningar.
2 EMEA = Europe, Middle East, Asia.
Under 2010 gick jag en kurs i projektledning.
Kursen bestod av ca: 80 timmar lärarledd utbildning och ca: 80 tim självstudier samt praktiska övningar där vi arbetade med faktiska projekt.
Kursen var en certifieringskurs för att bli Certifierad projektledare. Jag valde att inte göra det då jag personligen skulle få betala certifieringsavgiften som då var närmare 50.000kr. Jag nöjde mig således med att vara Diplomerad projektledare, kunskapen hade jag ju, oavsett om jag certifierade mig eller inte.
Genom åren har jag arbetat i och nära många branscher. Det har gett mig god inblick och värdefulla erfarenheter. Nedan listar jag några branscher jag arbetat inom eller med.
Under min tid som avdelningschef på Viva Media fick jag även god kunskap kring personalhantering, rekrytering, utvecklingssamtal och ledarskap. Jag satt även med i den operativa ledningsgruppen och fick därigenom en god inblick även i de frågorna.
Som egen företagare i många år har jag god insikt i hur det är att driva företag, budgetering , ekonomi, rekrytering, personalansvar m.m.
Genom mina privata intressen har jag även kunskaper inom branscher som finsnickeri, matlagning, båtar och båtliv, motocross och fotografering/filmning. Jag är även väldigt intresserad av elektrifiering, energilagring och hållbar utveckling och följer den utvecklingen noggrant.
Som husägare sedan över 20 år har jag även goda erfarenheter av hur det är att äga och underhålla ett hus.
Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du användning av cookies enligt integritetspolicyn. Läs mer