Det är viktigt att förstå hur grunderna i Googles algoritm fungerar och särskilt om man annonserar på Google. Det man måste veta är att i gunden ligger en auktion. Så fort någon genomför en sökning startar auktionen och den som bjuder mest får bäst placcering för sina annonser. Här försöker jag på ett enkelt sätt beskriva hur auktionen för Google Ads fungerar och hur t.ex. sökmotoroptimering påverkar resultaten för din Google Ads-kampanjer.
Googleanvändarna vill se annonser som är relevanta för deras sökning. På samma sätt vill annonsörerna visa relevanta annonser för sökningen så de får klick. Samtidigt vill Google att användarna får en bra upplevelse och annonsörerna värde för sina pengar.
Googleauktionen
Såhär fungerar en traditionell auktion på Google.
Föreställ dig fyra annonsörer som är beredda att betala olika mycket för att få första placering på Google.
I en traditionell auktion baseras placeringen endast på budet. Google använder en andra prisauktion. I den auktionen behöver inte annonsören betala sitt bud för att vinna, hen behöver bara betala samma som den som kommer på andra plats är beredda att betala.
Detta innebär att man kan bjuda så mycket som man är beredd att betala för ett klick men den faktiska kostnaden blir inte högre än vad den som kommer på andra plats är beredd att betala för ett klick.
I Google Ads betalar annonsören bara för klick, inte för visning. Dessutom är inte auktionen bara baserad på budet. Google vill visa annonser med högsta möjliga relevans till sökningen längst upp.
Fler faktorer för auktionen
Här är några av de andra faktorerna som påverkar budet i auktionen.
Det här är bara några viktiga faktorer i auktionen. Googles algoritm tar hänsyn till hundratals faktorer som uppdateras flera gånger per år för att anpassa sig efter beteenden och motverka fusk.
1. CTR. Förväntad klickfrekvens
Google uppskattar sannolikheten för ett klick. Det pågår hela tiden en marknadsundersökning i realtid över hela Google där de ser vad användarna helst klickar på utifrån deras sökningar samt t.ex. trender etc.
Genom att låta användarna världen över rösta genom sina klick kan Google kan genom de miljarder sökningar och klick som genomförs dagligen avgöra vad användarna vill ha.
2. Landningssidan
Hur uppfattar användaren annonsörens webbplats. Annonsen är endast relevant för användaren om hen hittar den information hen söker. Det innebär att en landningssida med hög relevanspoäng får en bättre placering.
En relevant hemsida ska bl.a…
- ha relevant originalinnehåll, d.v.s. inte innehåll som exakt överensstämmer med andra hemsidor (Duplicate content)
- vara lättnavigerad
- vara transparent, t.ex. cookieinformation etc.
- ladda snabbt på alla enheter
3. Annonsrelevans
Google avgör genom att analysera innehållet på en sida hur relevant det är i förhållande till sökfrasen. Här kommer sökmotoroptimeringen in. Genom att arbeta aktivt med sökmotoroptimering kan du få Google att förstå att en specifik sida är relevant med den aktuella sökningen.
Det här gör även att annonsörer inte kan betala bara för att få ett klick, innehållet måste vara relevant till sökningen.
4. Annonsformat
Det är viktigt att arbeta med annonstillägg som t.ex. telefonnummer, domännamn, sidinnehåll, m.m. Det ger användaren mer information direkt för om hen ska välja just din annons att klicka på.
Annonsranking
Budet ihop med bl.a. faktorerna ovan ger en så kallad annonsranking. Om vi åter tittar på annonsörerna från tidigare och lägger in annonskvalitet och hur mycket man arbetar med annonstillägg till ekvationen får vi ett annat utfall i rankingen.
Ny ranking
Efter att alla faktorer är medtagna i auktionen för vi en helt ny annonsranking. De annonser med högst ranking visas först och de med lägst ranking visas inte alls. Detta trots att de gett ett högre bud. Man betalar heller inte mer än nödvändigt för att vinna över den som kommer direkt efter dig . I exemplet nedan kan man se hur det skulle kunna se ut.
Annonsören på första plats skulle egentligen inte behövt betala mer än exempelvis 17kr för att vinna över den på andra plats, då blir det den faktiska kostnaden för annonsen.
Annonsören på andra plats behöver bara betala så mycket som behövs för att vinna över den på tredje plats o.s.v.
Kostnadseffektivitet
Genom att förbättra hemsidan med sökmotoroptimering och optimera Googleannonserna som att t.ex. fylla i alla tillägg kan man sänka kostnaden per klick. Om annonsören idag har en annons på andra plats med en kostnad på 26kr/klick kanske förbättringarna inte räcker till en första plats men kostnaden per klick kan mycket väl sjunka till t.ex. 20kr.
Om du har en månatlig annonsbudget på t.ex. 10.000kr innebär det 115 fler klick för samma pengar. Har man en konverteringsgrad på 3% och en genomsnittlig förtjänst på 1.000kr/order blir skillnaden närmare 3.500kr/månad i bättre förtjänst.
Om man däremot tar sig till första plats och betalar 17kr/klick får man ca: 8.000kr/månad i ökad förtjänst
Höja budet för bättre placering
Självklart kan man bara höja budet för att få en bättre placering. Vad man är beredd att betala är ju även det en faktor i auktionen. Nackdelen med att göra det är att oftast blir det väldigt dyrt att ”köpa” bättre positioner. Man kommer även få färre klick eftersom budgeten förbrukas snabbare.
Värst av allt är ändå att man förmodligen inte kommer uppnå sina mål bara genom att höja budet. Om man inte tar bra positioner med sitt bud beror det oftast påatt besökarna inte är nöjda. Det är därför viktigt att optimera hemsidan så besökarna lätt hittar informationen och stannar kvar på sidan. Då får man inte bara fler klick till hemsidan utan ökar även konverteringsgraden. ”More bang for the bucks” med andra ord.