Sluta jaga gilla

Dela artikeln:

Sluta jaga gilla

På sociala medier i allmänhet och på Facebook i synnerhet är det enligt min mening alldeles för mycket fokus på antalet följare eller gillare av sidor. Visst är det trevlig att många visat intresse för din sida, frågan är bara om de verkligen gör det?

Gillakampanjer

Allt för ofta ser man både dynamiska och sponsrade kampanjer där man kan delta i en utlottning eller tävling bara man gillar sidan och delar inlägget. Det här ger allt som oftast ett stort antal gillamarkeringar eller följare för sidan men det man måste fråga sig är om de gillar din sida för att de är intresserade av ditt företags produkter och tjänster eller om de endast gör det av girighet för att ha chansen att få något gratis.

Att kräva av en person att han eller hon ska gilla och dela för att delta i utlottningen av en produkt eller tjänst bryter inte enbart mot Facebooks regler utan är även straffbart enligt Svensk lag. Läs den artikeln här >

Relevans

Facebook lägger allt större vikt vid relevans och då inte bara relevansen inom en annons eller mellan en annons och ev. landningssida. Man tittar även i allra högsta grad på vad som verkar vara relevant för varje enskild individ.

Du har säkert själv märkt att vissa av dina vänners inlägg oftare dyker upp i flödet på t.ex. Facebook än andra vänners. Det beror på att de främst visar inlägg från personer som du verkar vilja interagera med. Det är inlägg från personer som du ofta gillar, delar eller kommenterar. Den där personen som du lade till för ett par år sedan på en fest ser du nästan aldrig i ditt flöde. Det beror inte på att han eller hon inte publicerar inlägg särskilt ofta, det beror främst på att du inte stannat upp och tittat på den personens inlägg i särskilt hög utsträckning eller gillat, delat och kommenterat.

Det fungerar precis på samma sätt med dynamiska inlägg på företagssidor. Om en person inte interagerar med inlägg från din sida i särskilt hög utsträckning så kommer de inläggen väldigt långt ner i den personens flöde… OM de visas över huvud taget.

Engagemangsgrad

Ett viktigt värde för hur ofta och framförallt hur långt upp i din målgrupps flöden dina inlägg visas är engagemangsgrad. Engagemangsgraden räknas ut genom att ta antalet följare av en företagssida i förhållande till antalet interaktioner med sidan eller sidinläggen den senaste tiden. Med interaktioner menas bl.a. gillamarkeringar, kommentarer, delningar och klick. Om din sida får en låg engagemangsgrad påverkar det din sidas totala poäng, den poäng som anger hur intressant din sidas inlägg är för dess gillare. En låg poäng gör att sidans inlägg hamnar längre ner i personers flöden och visas mer sällan.

Som social media manager och marknadsförare önskar jag att man istället för att jämföra och mäta antalet gilla började sätta större värde på engagemangsgrad. Det har ett värde, det har inte antal gilla.

Kontentan

Slutsatsen lyder således att ett stort antal följare som i relativt låg grad engagerar sig i sidans inlägg har en negativ inverkan på räckvidd och utfall. Så för Er egen skull, sluta upp med att desperat jaga gillamarkeringar. Fokusera istället på att få in personer som verkligen visar ett genuint intresse för ditt företags produkter eller tjänster och vårda dom med bra och värdeskapande innehåll. Det är m.a.o. bättre med ett mindre antal trogna gillare än ett stort antal ointresserade. Då har du i alla fall en sportslig chans att nå ut med dina uppdateringar.

Dela artikeln:

Relaterade artiklar

5 tips för displaykampanjer

Bannerannonsering, räckvidd, programmatisk – allt ryms inom display. Det är en gren inom digital marknadsföring som ständigt utvecklas, blir alltmer träffsäker

Läs mer

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du användning av cookies enligt integritetspolicyn.   Läs mer