Färger säger mer än man tror. Vårt undermedvetna påverkar vårt beteende och våra beslut i stor utsträckning. Samtidigt påverkas vårt undermedvetna av vår omgivning i mycket större grad än vad många tror. Färg är bara en faktor av allt som påverkar oss.
Låt inte slumpen eller personlig smak avgöra utfallet.
Gör research och välj rätt färg för att öka chanserna till framgång.– Robert Rollert
Om du skapar en logotyp, grafisk profil eller t.ex. en hemsida bör du tänka på vad vill att ditt varumärke ska förmedla. När det kommer till logotypen så påverkar så klart font och utformning väldigt mycket, detsamma med en hemsidas layout men även färgerna skickar signaler.
Det kan vara bra att ha en primär och en sekundär färg för sitt företag. Den mest framträdande, den som används oftast, är den primära. Den sekundära använder man för att accentuera eller lyfta vissa element eller texter etc. Det är viktigt att dessa två eller fler färger matchar varandra och harmoniserar så det inte blir irriterande. Till exempel rött och blått skapar irritation och kan till och med få det att flimra för ögonen om man t.ex. lägger blå text på röd bakgrund.
Olika färger kan ha olika betydelse beroende på geografisk position. I Sverige och Finland t.ex. är blå den allra vanligaste färgen på företagslogotyper och i grafiska profiler. I Tyskland är orange vanlig och i Norge och Danmark är det röd som är de vanligaste färgerna. Ser du ett mönster? Det är faktiskt så att den dominanta och mest framträdande färgen i landets flagga oftast är den vanligaste. Det inger trygghet och känns bekant.
Det kan kännas som en enkel utväg att välja blått i t.ex. sin företagslogotyp. Nackdelen med det är att man inte sticker ut. Eftersom så många andra använder färgen så väcker det inte uppmärksamhet. Det kan m.a.o. vara läge att undvika just den vanligaste färgen.
Vissa färger är branschrelaterade. Inom sjukvård eller t.ex. hjälporganisationer är röd vanligt förekommande. Det hänger nog ihop med att den internationella symbolen för sjukvård är ett rött kors. Inom miljörörelsen är grönt väldigt vanligt och blå används ofta inom sjöfart etc. Det kan därför vara bra att ha en färg som tydliggör en branschtillhörighet, antingen som primär eller sekundär färg.
Nedan har jag samlat några exempel på hur de olika färgerna påverkar oss och vad de förmedlar. Självklart finns det avvikelser, för vissa kan en färg förmedla något helt annat än för andra men då är det oftast för att man förknippar den färgen med ett minne eller en personlig känsla.
Associeras med lekfullhet och optimism
Symboliserar självförtroende och vänlighet
Representerar djärvhet, ungdom och spänning
Associeras med naturen, hälsa och fridfullhet
Symboliserar förtroende, styrka och pålitlighet
Representerar visdom, respekt och kreativitet
Representerar visdom, respekt och kreativitet
Representerar visdom, respekt och kreativitet
Representerar visdom, respekt och kreativitet
Ett bra exempel från verkliga livet är en E-handel jag arbetade för.
Företaget hade svart och rött i sin logotyp. Färgerna var således vanligt förekommande i webbshoppen som byggts av en erkänd webbyrå med stor erfarenhet av E-handel. Köpknappen var dock röd, av erfarenhet visste jag att rött inte uppmuntrar till köp.
Genom att utföra ett A/B-test, d.v.s. låta slumpen avgöra vilka besökare som såg den röda köpknappen och vilka som fick se en grön köpknapp kom vi snabbt fram till att den gröna köpknappen hade närmare 25% högre konverteringsgrad. Efter ca: 3 månaders A/B-test och drygt två tusen sålda varor byttes färg på köpknappen permanent.
När vi i en senare A/B-test tonade ner det röda i hela webbshoppen såg vi att besökarna stannade längre, tittade på fler produkter. Även nu såg vi ytterligare en liten ökning av konverteringsgraden.
Färger påverkar oss mer än vi tror. Som jag nämnt tidigare finns självklart avvikelser, både geografiska, branschtillhörande, egna minnen och känslor och mycket annat.
Det är med andra ord viktigt att inte bara gå på sin egen känsla eller smak. Låt heller inte slumpen avgöra färg, gör research och utför om möjligt A/B-tester eller gör en marknadsundersökning.
Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du användning av cookies enligt integritetspolicyn. Läs mer