Välj rätt färg

Färger säger mer än man tror. Vårt undermedvetna påverkar vårt beteende och våra beslut i stor utsträckning. Samtidigt påverkas vårt undermedvetna av vår omgivning i mycket större grad än vad många tror. Färg är bara en faktor av allt som påverkar oss.

Låt inte slumpen eller personlig smak avgöra utfallet.
Gör research och välj rätt färg för att öka chanserna till framgång.

Låt inte känslor avgöra

Om du skapar en logotyp, grafisk profil eller t.ex. en hemsida bör du tänka på vad vill att ditt varumärke ska förmedla. När det kommer till logotypen så påverkar så klart font och utformning väldigt mycket, detsamma med en hemsidas layout men även färgerna skickar signaler.

Primärt och sekundärt

Det kan vara bra att ha en primär och en sekundär färg för sitt företag. Den mest framträdande, den som används oftast, är den primära. Den sekundära använder man för att accentuera eller lyfta vissa element eller texter etc. Det är viktigt att dessa två eller fler färger matchar varandra och harmoniserar så det inte blir irriterande. Till exempel rött och blått skapar irritation och kan till och med få det att flimra för ögonen om man t.ex. lägger blå text på röd bakgrund.

Geografiska skillnader

Olika färger kan ha olika betydelse beroende på geografisk position. I Sverige och Finland t.ex. är blå den allra vanligaste färgen på företagslogotyper och i grafiska profiler. I Tyskland är orange vanlig och i Norge och Danmark är det röd som är de vanligaste färgerna. Ser du ett mönster? Det är faktiskt så att den dominanta och mest framträdande färgen i landets flagga oftast är den vanligaste. Det inger trygghet och känns bekant.

Det kan kännas som en enkel utväg att välja blått i t.ex. sin företagslogotyp. Nackdelen med det är att man inte sticker ut. Eftersom så många andra använder färgen så väcker det inte uppmärksamhet. Det kan m.a.o. vara läge att undvika just den vanligaste färgen.

Branschrelaterat

Vissa färger är branschrelaterade. Inom sjukvård eller t.ex. hjälporganisationer är röd vanligt förekommande. Det hänger nog ihop med att den internationella symbolen för sjukvård är ett rött kors. Inom miljörörelsen är grönt väldigt vanligt och blå används ofta inom sjöfart etc. Det kan därför vara bra att ha en färg som tydliggör en branschtillhörighet, antingen som primär eller sekundär färg.

Exempel på färger

Nedan har jag samlat några exempel på hur de olika färgerna påverkar oss och vad de förmedlar. Självklart finns det avvikelser, för vissa kan en färg förmedla något helt annat än för andra men då är det oftast för att man förknippar den färgen med ett minne eller en personlig känsla.

Varma färger

Gul

Associeras med lekfullhet och optimism

  • Vanligt förekommande färg
  • Bra för att fånga uppmärksamhet
  • Överdriven användning kan verka överväldigande

Orange

Symboliserar självförtroende och vänlighet

  • Ofta använt i “Call to action” meddelanden
  • Används också ofta för varningar
  • Stimulerar det logiska centret i hjärnan och väcker intresse

Röd

Representerar djärvhet, ungdom och spänning

  • Varningsfärg
  • Skapar känsla av brådska
  • Skapar även viss oro och osäkerhet
  • Drar uppmärksamheten till sig
  • Ofta använd för REA och utförsäljning. Kan inge känsla av billigt eller lågpris, inte nödvänfigtvis i positiv mening
  • Vanligt inom snabbmatsbranschen

Kalla färger

Grön

Associeras med naturen, hälsa och fridfullhet

  • Lätt för ögat att processa
  • Används ofta i butiker för att ge lugnande känsla, får besökarna att stanna längre
  • Används ofta för att sälja miljövänliga produkter

Blå

Symboliserar förtroende, styrka och pålitlighet

  • Inger trygghet
  • Hjälper till att inge förtroende för varumärken
  • Vanligt förekommande på kontor och stora företags varumärken 

Lila

Representerar visdom, respekt och kreativitet

  • Stimulerar problemlösande centret i hjärnan
  • Används för att väcka en känsla av lugn
  • Vanligt förekommande bland skönhets och anti-åldrandeprodukter

Neutrala färger

Svart

Representerar visdom, respekt och kreativitet

  • Stimulerar problemlösande centret i hjärnan
  • Används för att väcka en känsla av lugn
  • Vanligt förekommande bland skönhets och anti-åldrandeprodukter

Vit

Representerar visdom, respekt och kreativitet

  • Stimulerar problemlösande centret i hjärnan
  • Används för att väcka en känsla av lugn
  • Vanligt förekommande bland skönhets och anti-åldrandeprodukter

Grå

Representerar visdom, respekt och kreativitet

  • Stimulerar problemlösande centret i hjärnan
  • Används för att väcka en känsla av lugn
  • Vanligt förekommande bland skönhets och anti-åldrandeprodukter

Exempel

Ett bra exempel från verkliga livet är en E-handel jag arbetade för. 

Företaget hade svart och rött i sin logotyp. Färgerna var således vanligt förekommande i webbshoppen som byggts av en erkänd webbyrå med stor erfarenhet av E-handel. Köpknappen var dock röd, av erfarenhet visste jag att rött inte uppmuntrar till köp.

Genom att utföra ett A/B-test, d.v.s. låta slumpen avgöra vilka besökare som såg den röda köpknappen och vilka som fick se en grön köpknapp kom vi snabbt fram till att den gröna köpknappen hade närmare 25% högre konverteringsgrad. Efter ca: 3 månaders A/B-test och drygt två tusen sålda varor byttes färg på köpknappen permanent.

När vi i en senare A/B-test tonade ner det röda i hela webbshoppen såg vi att besökarna stannade längre, tittade på fler produkter. Även nu såg vi ytterligare en liten ökning av konverteringsgraden.

Slutsats

Färger påverkar oss mer än vi tror. Som jag nämnt tidigare finns självklart avvikelser, både geografiska, branschtillhörande, egna minnen och känslor och mycket annat.

Det är med andra ord viktigt att inte bara gå på sin egen känsla eller smak. Låt heller inte slumpen avgöra färg, gör research och utför om möjligt A/B-tester eller gör en marknadsundersökning.

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du användning av cookies enligt integritetspolicyn.   Läs mer