Font, typsnitt eller teckensnitt, kärt barn har många namn. Idag är det nog ordet font som används mest men de tre namnen har i grunden samma betydelse i dagligt tal och avser en uppsättning tecken med ett karakteristiskt och genomgående utseende.
När du väljer font bör du tänka ett steg längre än att bara välja något som är snyggt. Hur kommer du främst kommunicera, vad vill du att typsnittet säger om ditt företag och vad/hur kommer du skriva?
Rätt font för ändamålet
Om du t.ex. vet med dig att du kommer kommunicera mycket via en hemsida och samtidigt har långa ord eller rubriker kan det vara bra att välja en font som är kondenserad, d.v.s. en som är relativt smal. Om du kommunicerar mycket elektroniskt via t.ex. skärmar ska du se till att välja en font som är anpassad för ändamålet.
Det är även en fördel om typsnittet i texter och rubriker matchar den i företagets logotyp. Läs om vad du bör tänka på när du skapar en logotyp i min artikel: Logotypens do’s & dont’s »
Fler fonter
Man kan gärna ha två eller fler fonter i sin grafiska profil, tänk bara på att det kan röra till det med för många olika, det är däremot helt okej att använda ett typsnitt i rubriker och en annan i löpande text.
Serif eller sans-serif
I tryck och särskilt i böcker eller tidningar väljer man oftast en s.k. serif. En serif är en font som har klackar upp- och nertill som t.ex. Times new roman, Garamond, Georgia m.fl. Det är behagligt och lätt att läsa i större textstycken. En serif kan däremot kännas lite gammalmodig. Den kan även vara svårläst på vissa skärmar. Därför kan det kan vara bättre med en Sans-Serif, d.v.s. en font utan klackar (serifer) som t.ex. Arial, Verdana eller Open Sans m.fl.
Fun fact!
Verdana var en av de första fonterna som togs fram för Microsoft för att se likadant ut både i tryck och på skärm. Det är speciellt framtaget för att fungera bra på små skärmar med låg upplösning.
Det är inte en absolut nödvändighet att ha samma font i logotypen som i texter och rubriker. Det kan dock hjälpa till att förstärka företagets grafiska profil och öka igenkänningsfaktorn. Vissa företag har även tagit fram egna fonter eller sätter texter. På så sätt kan man direkt se vilket företag det handlar om utan att man sett företagsnamnet eller logotypen. Ett sådant företag är t.ex. Volvo, man ser direkt att det är Volvoreklam även innan man sett bilen eller företagsnamnet.
Hitta fonter
Google har en gratistjänst som heter Google Fonts. Där hittar du fonter som kan användas både på webben och laddas ner för användning i din dator. Fördelen med att använda sådana tjänster är att det är enkelt att implemetera samma fonter både på hemsidor och i tryck.
Viktigt att veta!
Om du använder en font när du producerar ett dokument eller en logotyp är det inte alltid fritt fram att dela den med andra. Precis som alla grafiska verk omfattas det av upphovsrätt. Oftast måste man betala för upphovsrätten. Det finns dock många typsnitt som är fria att använda.
Använd rätt program
Om du gör ett original i t.ex. Microsoft Word, PowerPoint eller andra ordbehandlingsprogram och skickar det till ett tryckeri kan det bli problem. Om tryckeriet inte har exakt samma font från samma utgivare som du använt kommer programmet att ersätta det med en liknande font. Det kan få till följd att texter flödar om. Du får radbryt på fel eller konstiga ställen och en rubrik som du satt på en rad kanske blir på två rader.
Man bör därför aldrig någonsin använda ordbehandlingsprogram eller andra program som inte specifikt är framtagna för att skapa original. Särskilt inte när de ska delas mellan olika datorer. Använda alltid program som är avsedda för att skapa original där man kan inkludera fonterna. Själv använder jag oftast InDesign eller Illustrator från Adobe Creative Cloud-sviten när jag skapar dokuemnt eller logotyper.